Wat is een SIP trunk?

Een SIP trunk is de technologie die nodig is om een spraakverbinding met een VoIP-systeem of Cloud telefonie op te zetten. SIP staat voor “Session Initiation Protocol” en wordt gebruikt voor het opzetten van spraakverbindingen met VoIP telefonie. Daarom kunnen we zeggen dat SIP Trunk eigenlijke en telefoonlijn is waarbij de inkomende en uitgaande gesprekken over een internetverbinding lopen i.p.v. een traditionele telefoonlijn.

Hoe werkt SIP trunk?

De SIP trunk transporteert het telefoongesprek over een internetverbinding en regelt dat het telefoongesprek voorrang krijgt op andere data zoals het downloaden van bestanden of het aanroepen van een website.

SIP trunk vervanger van ISDN

SIP trunks zijn de vervanger van de traditionele ISDN-telefoonlijn die door KPN gefaseerd wordt uitgezet. Middels een online telefooncentrale kan SIP trunking zowel met een traditionele telefooncentrale (PABX), een VoIP-telefooncentrale, als een Cloud Telefonie VoIP oplossing gebeld worden naar binnen- en buitenland.

Wanneer kies ik voor een SIP trunk?

Heeft u kort geleden nog een traditionele telefooncentrale aangeschaft of is uw huidige telefooncentrale nog niet helemaal afgeschreven? Dan is de overstap naar VoIP telefonie vaak niet rendabel. Bij een overstap naar VoIP telefonie moet de bestaande hardware immers vaak vervangen worden door IP-hardware. Een SIP trunk biedt uitkomst als u uw huidige telefooncentrale wilt behouden, maar wel de overstap wilt maken naar VoIP telefonie.

Mocht u geen telefooncentrale op locatie hebben, dan is Hosted telefonie de oplossing voor uw bedrijf.

VoIP en SIP trunking

De gecertificeerde VoIP-resellers van gnTel kunnen u voorzien van SIP trunking wanneer u nog via ISDN van KPN belt. Middels een converter kunnen de partners van gnTel een koppeling tot stand brengen tussen uw eigen telefooncentrale en het telefonieplatform van gnTel. Daardoor is het mogelijk voordelig te bellen via internet met behoud van alle functionaliteiten van de eigen telefooncentrale. Door gebruik te maken van een SIP trunk kan de huidige telefonie oplossing gebruikt blijven worden.

Wat is het verschil tussen SIP trunking en Hosted VoIP telefonie?

Met een SIP trunk wordt het mogelijk om voordelig te bellen via internet met behoud van alle functionaliteiten van de eigen fysieke telefooncentrale. Bij hosted VoIP telefonie komt de telefooncentrale in de cloud te staan en kan er gebruik worden gemaakt van extra functionaliteiten.

FlexConnect: SIP trunking van gnTel

VoIP provider gnTel biedt zijn SIP trunking dienst aan onder de merknaam FlexConnect. Met de SIP trunk verbindingen van FlexConnect is het altijd mogelijk meerdere telefoonnummers te koppelen. Daarnaast kunt u meerdere lijnen afnemen en is er online rapportage beschikbaar.

SIP trunk provider gnTel

Belt u momenteel via een andere telefonie provider dan gnTel? Onze gecertificeerde VoIP partners helpen graag om alle telefoonnummers over te zetten en te configureren zodat u deze gewoon kunt blijven gebruiken op het betrouwbare netwerk van gnTel. Met de gnTel FlexConnect SIP trunk heeft u geen aparte telefoonlijn meer nodig maar belt u eenvoudig en snel via uw bestaande internet verbinding. Een SIP trunk is een fantastische oplossing zonder grote investeringen in nieuwe telefooncentrales of telecom hardware.

Is mijn telefooncentrale geschikt voor een SIP trunk?

Een SIP trunk kan direct verbonden worden met een moderne IP PBX (digitale centrale). Heeft u nog een analoge of ISDN telefooncentrale, dan heeft u een converter nodig om een SIP trunk te kunnen aansluiten. Een converter zet de SIP verbinding om in een analoog signaal waardoor de telefooncentrale en SIP trunk ‘dezelfde taal’ spreken. De gecertificeerde VoIP-resellers van gnTel kunnen de converter (en SIP trunk) voor u plaatsen. Hierdoor kan gnTel dus op iedere telefooncentrale een SIP trunk aansluiten.

Heb ik voor iedere vestiging van mijn bedrijf een aparte SIP trunk nodig?

Heeft uw bedrijf meerdere vestigingen? Dan heeft u geen aparte SIP trunk nodig voor iedere vestiging. Waar u voorheen voor iedere vestiging een aparte telefoonlijn nodig had, kunt u tegenwoordig met één enkele SIP trunk via één telefooncentrale vanuit verschillende vestigingen bellen. Alleen als u de belkosten per vestiging wilt uitsplitsen, heeft u wél voor iedere vestiging een aparte SIP trunk nodig. Als u immers gebruik maakt van één SIP trunk voor meerdere vestigingen, worden alle gesprekskosten aan dezelfde SIP trunk gekoppeld.

Wat zijn de voordelen van SIP trunking?

SIP trunking heeft veel voordelen. Enkele hiervan zijn:

  • Huidige apparatuur kan worden behouden.
  • Lagere gesprekskosten.
  • Hogere gesprekskwaliteit.
  • Behoud van eigen nummers.
  • Ongelimiteerd aantal beschikbare lijnen.
  • Gratis interne gesprekken.
  • Eén verbinding voor meerdere vestigingen.