Wat is VoIP?

Wat is VoIP nu precies? Ook al is VoIP langzaamaan de norm geworden voor (zakelijk) telefoneren (en meer), is de terminologie van en technologie achter VoIP nog niet voor iedereen even helder. Met een wirwar aan termen zoals VoIP bellen, Cloud bellen, Cloud VoIP, Hosted VoIP en Hosted voice, is dit ook niet gek. Op de vraag “wat is VoIP?” gaan we daarom graag wat dieper in.

Wat is VoIP nu precies?

Voorheen belde men altijd via een analoge of digitale (ISDN) telefoonlijn. Hierbij werd gebruik gemaakt van een fysieke telefooncentrale op locatie, welke was aangesloten op het openbare telefoonnetwerk. Analoge telefonie wordt hedendaags nog gebruikt voor simpele toestellen (lift, alarm, fax etc.), maar met de uitfasering van ISDN in 2020 loopt de traditionele telefonie langzaam ten einde. De opvolger van de traditionele telefonie is VoIP.

VoIP staat voor ‘Voice over Internet Protocol’ wat vrij vertaald ‘spraak over het internet’ betekent. VoIP maakt het dus mogelijk om te communiceren over het internet. In tegenstelling tot traditionele telefonie, is er voor VoIP geen fysieke telefooncentrale of telefoonkabel nodig. De centrale wordt vervangen door een telefooncentrale in de cloud, welke gedraaid wordt op een beveiligd datacenter. Via deze virtuele telefooncentrale bent u altijd en overal bereikbaar met uw vaste nummer. Het enige wat u nodig heeft is een (werkende) internetverbinding.

Wat zijn de voordelen van VoIP?

VoIP heeft veel voordelen ten opzichte van analoge en digitale telefonie. We hebben de belangrijkste voordelen voor u op een rij gezet.

  • Geen uitgaven voor traditionele telefooncentrale en onderhoud

U krijgt een virtuele telefooncentrale in de cloud, welke wordt beheerd en onderhouden door uw VoIP provider. In tegenstelling tot een traditionele telefooncentrale, veroudert een virtuele telefooncentrale niet. Daarnaast kunt u volstaan met minder bekabeling.

  • Niet gebonden aan een fysieke telefooncentrale op locatie

U kunt overal bellen, op kantoor, thuis of onderweg, als u maar een werkende internetverbinding heeft.

  • Niet gebonden aan een fysieke telefoon

VoIP brengt alle vormen van communicatie samen. Zo zijn zowel uw (mobiele) telefoon als computer en tablet een volwaardig onderdeel van uw telefooncentrale. U kunt hier ook andere communicatiemiddelen aan toevoegen, denk bijvoorbeeld aan e-mail, fax en videobellen.

  • Bellen van een naar een ‘vast’ nummer

Dankzij VaMo, de integratie van Vast naar Mobiel, kunnen inkomende gesprekken naar ieder gewenst toestel gerouteerd worden, zowel een smartphone als vaste telefoon. De klant belt naar één nummer.

  • Grote mate van flexibiliteit

VoIP is enorm flexibel. U kunt op ieder moment naar eigen wens het aan toestellen (inrichten en) aanpassen. Deze flexibiliteit zorgt ervoor dat u uw telefonie met uw bedrijf mee kan laten groeien (en krimpen).

  • Onbeperkte capaciteit 

Uw virtuele telefooncentrale is altijd online. Hierdoor bent u altijd bereikbaar op hetzelfde ‘vaste’ telefoonnummer. U kunt een onbeperkt aantal gesprekken voeren over één netwerkverbinding, er is dus nooit een lijn bezet.

  • Meer functionaliteit

VoIP kent uitgebreide functionaliteiten, waaronder tijdschema’s, keuzemenu’s, dynamische doorschakeling, openingstijden, wachtrijen en voicemail. Hierdoor heeft u meer controle over binnenkomende gesprekken en mist u nooit dat ene belangrijke gesprek.

  • Verbeterde gesprekskwaliteit 

Ook de geluidskwaliteit van VoIP is vele malen beter dan bij traditionele telefonie.

  • Kostenbesparing

VoIP is in vrijwel alle gevallen goedkoper dan traditionele telefonie. VoIP bellen, bellen via het internet, is immers goedkoper en u heeft geen uitgaven aan aanschaf, onderhoud en beheer van een fysieke telefooncentrale. Ook houdt u grip op de kosten. VoIP wordt namelijk in abonnementsstructuur afgenomen. U betaalt een vast bedrag per maand per gebruiker.

Wat zijn de nadelen van VoIP?

Heeft VoIP ook nadelen? Het antwoord is ja. VoIP is niet mogelijk zonder internet verbinding en bij veel drukte op het netwerk worden de prestaties minder, maar 4G en 5G bieden hierin een uitkomst. Ook heeft u voor VoIP bellen speciale VoIP toestellen nodig of moet u gebruik maken van een VoIP converter. Toch hebben de voordelen duidelijk de overhand ten opzichte van de nadelen.

Wilt u starten met VoIP?

Hebben wij uw vraag “wat is VoIP?” kunnen beantwoorden en bent u benieuwd naar de mogelijkheden van VoIP voor uw bedrijf? Dan helpt gnTel, leverancier van maatwerk VoIP-oplossingen, u graag verder! Bekijk onze VoIP diensten op onze website of neem direct contact met ons op.

Profiteren van de voordelen van VoIP, maar wilt u nog geen afstand doen van uw huidige telefooncentrale? Ook dan kunnen wij u helpen, namelijk met SIP trunk.

Vraag naar de mogelijkheden